Den store kirurg-tråden
2 posters
Saltvannsprat :: AKVARIER :: BIOLOGI
Page 1 of 1
Den store kirurg-tråden
Jeg tenkte dette kunne være en fast tråd der vi diskuterer alt som har med kirurger å gjøre. For eksempel atferd, sykdom, foring, osv. Diskusjon som handler om bestemte arter kan fortsatt kjøres i tråden for den enkelte art. Se denne siden for versikt over tråder om kirurger: https://sano.norwegianforum.net/h326-kirurger
Re: Den store kirurg-tråden
Jeg kjøpte meg nylig et nytt fiskefór og jeg ahr aldri sett kirurgene mine være så begeistret for mat før!
Foret heter Hikari og typen jeg har brukt er Hikari Marine SEAWEED EXTREME: http://www.hikari.info/tropical/index.html#c2
Helt genialt. Det er passelig store pellets som synker relativt raskt (så ikke noe går i avrenning). Både den maskerte neshornkirurgen (N. lituratus) min og keiserkirurgen (Z. xanthurum) elsker det! Og med mye alge burde det være sunt.
Noen som vet om dette kan fås kjøpt i Norge?
Foret heter Hikari og typen jeg har brukt er Hikari Marine SEAWEED EXTREME: http://www.hikari.info/tropical/index.html#c2
Helt genialt. Det er passelig store pellets som synker relativt raskt (så ikke noe går i avrenning). Både den maskerte neshornkirurgen (N. lituratus) min og keiserkirurgen (Z. xanthurum) elsker det! Og med mye alge burde det være sunt.
Noen som vet om dette kan fås kjøpt i Norge?
Det fantes å få tak i før i hvert fall. Husker jeg brukte det mye når jeg hadde ferskvannsfisk i gamle dager.
kimes-  
- Antall Innlegg : 762
Ryktepoeng : 59
Medlem siden : 2012-12-28
kimes wrote:Det fantes å få tak i før i hvert fall. Husker jeg brukte det mye når jeg hadde ferskvannsfisk i gamle dager.
Jeg lurer på om saltvannsfóret er nytt. Ikke sikker. Sjekket det vanligste saltvannsbutikkene på nett, men ingen hadde fóret. Synd, jeg må ha mer når jeg går tom.
Gibbon.se er importør av foret i norden ser det ut til. Flere butikker her oppe som er kunder hos de. Så burde la seg gjøre å bestille foret gjennom en eller annen butikk her oppe.
kimes-  
kimes-  
Veldig interessant artikkel i ReefBuilders om A. nigricans-komplekset av kirurger: http://reefbuilders.com/2015/04/11/speciation-hybridisation-acanthurus-nigricans-complex/
Når man i biologien snakker om et "kompleks" er det en gruppering av nært beslektede fisker man da mener. A. nigricans-komplekset referere da til fiskene A. nigricans, A. japonicus, A. achilles og A. leucosternon. Disse fire fiskene er nært beslektede og ser like ut og har veldig lik atferd.
Kartet under viser disse fire fiskenes naturlige, geografiske utbredelse:
Blått – A. leucosternon, Svart – A. japonicus, Hvitt – A. nigricans og Rødt – A. achilles.
Som man ser av kartet deler A. nigricans utbredelse med alle de andre fiskene (den er sympatrisk med dem). Og i alle steder der det er overlapp mellom A. nigricans og disse andre, finner man hybrider.
A. nigricans.
A. japonicus.
A. achilles.
A. leucosternon.
A. achilles (til høyre) med sin hybrid (A. achilles X A. nigricans).
Hybrid av A. leucosternon og A. nigricans.
A. nigricans (til høyre) med sin hybrid (A. nigricans X A. leucosternon).
Når man i biologien snakker om et "kompleks" er det en gruppering av nært beslektede fisker man da mener. A. nigricans-komplekset referere da til fiskene A. nigricans, A. japonicus, A. achilles og A. leucosternon. Disse fire fiskene er nært beslektede og ser like ut og har veldig lik atferd.
Kartet under viser disse fire fiskenes naturlige, geografiske utbredelse:
Blått – A. leucosternon, Svart – A. japonicus, Hvitt – A. nigricans og Rødt – A. achilles.
Som man ser av kartet deler A. nigricans utbredelse med alle de andre fiskene (den er sympatrisk med dem). Og i alle steder der det er overlapp mellom A. nigricans og disse andre, finner man hybrider.
A. nigricans.
A. japonicus.
A. achilles.
A. leucosternon.
A. achilles (til høyre) med sin hybrid (A. achilles X A. nigricans).
Hybrid av A. leucosternon og A. nigricans.
A. nigricans (til høyre) med sin hybrid (A. nigricans X A. leucosternon).
ReefBuilders har skrevet en artikkel om Zebrasoma-familien av kirurgfisker: http://reefbuilders.com/2015/06/29/speciation-biogeography-hybridization-zebrasoma/
Denne familien består av sju arter: Z. scopas, Z. flavescens, Z. xanthurum, Z. gemmatum, Z. rostratum, Z. desjardinii og Z. veliferum.
Slekstskapet mellom disse artene er postulert i figuren under.
Til venstre ser dere den basert på forskningen til Guiasu og Winterbottom, til høyre slektstreet artikkelforfatteren tror er korrekt. Disse slekttreene er basert på likheter i utseende og geografisk distribusjon.
For begge treene er Z. desjardinii og Z. veliferum trukket ut og holdt for seg selv. Det antas at disse evolverte til egne arter først, basert på variasjon i utseende og delvis overlappende utbredelse. Når det gjelder de øvrige 5 artene er det litt uenighet, men begge er enige om at Z. flavescens og Z. scopas er nært beslektet (igjen pga utseende og delvis overlappende utbredelse med hybridisering).
Felles for alle Zebrasoma-arter er at de er høyere enn de er lange, dette i motsetning til andre kirurgfisker. Dette er spesielt tydelig for ungfisker som kan være svært mye høyere enn de er lange.
Ungfisk av Z. veliferum. Legg merke til den betydelige høyden når rygg- og bukfinnene er slått ut.
Zebrasoma-fisker har også én utslåbar pigg ved roten av halefinnen (andre kirurgfisker kan ha mer enn én pigg, eller pigger som alltid er slått ut). I tillegg kan minst fire av artene (Z. scopas, Z. flavescens, Z. xanthurum og Z. rostratum) utvikle en flekk av strie hår rett foran piggen. Det har blitt foreslått at bare seksuelt modne hanner utvikler denne flekken, men dette er ikke avklart ennå.
Til slutt, munnene er utstrakte, ideelle for napping av filamentøse alger. Dette er spesielt tydelig hos Z. rostratum.
Artikkelen forsetter så med å beskrive hver art i detalj.
Denne familien består av sju arter: Z. scopas, Z. flavescens, Z. xanthurum, Z. gemmatum, Z. rostratum, Z. desjardinii og Z. veliferum.
Slekstskapet mellom disse artene er postulert i figuren under.
Til venstre ser dere den basert på forskningen til Guiasu og Winterbottom, til høyre slektstreet artikkelforfatteren tror er korrekt. Disse slekttreene er basert på likheter i utseende og geografisk distribusjon.
For begge treene er Z. desjardinii og Z. veliferum trukket ut og holdt for seg selv. Det antas at disse evolverte til egne arter først, basert på variasjon i utseende og delvis overlappende utbredelse. Når det gjelder de øvrige 5 artene er det litt uenighet, men begge er enige om at Z. flavescens og Z. scopas er nært beslektet (igjen pga utseende og delvis overlappende utbredelse med hybridisering).
Felles for alle Zebrasoma-arter er at de er høyere enn de er lange, dette i motsetning til andre kirurgfisker. Dette er spesielt tydelig for ungfisker som kan være svært mye høyere enn de er lange.
Ungfisk av Z. veliferum. Legg merke til den betydelige høyden når rygg- og bukfinnene er slått ut.
Zebrasoma-fisker har også én utslåbar pigg ved roten av halefinnen (andre kirurgfisker kan ha mer enn én pigg, eller pigger som alltid er slått ut). I tillegg kan minst fire av artene (Z. scopas, Z. flavescens, Z. xanthurum og Z. rostratum) utvikle en flekk av strie hår rett foran piggen. Det har blitt foreslått at bare seksuelt modne hanner utvikler denne flekken, men dette er ikke avklart ennå.
Til slutt, munnene er utstrakte, ideelle for napping av filamentøse alger. Dette er spesielt tydelig hos Z. rostratum.
Artikkelen forsetter så med å beskrive hver art i detalj.
En artikkel i Saltwater Smarts om kirurger og stress: http://www.saltwatersmarts.com/chronic-stress-in-captive-tangs-5563/
Den tar opp problemet med å anbefale stor nok akvarium for kirurger, og hvorfor nettopp denne gruppen av fisker trenger mye plass. Stress er et sentralt tema.
Den tar opp problemet med å anbefale stor nok akvarium for kirurger, og hvorfor nettopp denne gruppen av fisker trenger mye plass. Stress er et sentralt tema.
Similar topics
» Den store gylte-tråden
» Den store frøkenfisk-tråden
» Den store avtrekker-tråden
» Den store mykkorall-tråden
» Den store klovnefisk-tråden
» Den store frøkenfisk-tråden
» Den store avtrekker-tråden
» Den store mykkorall-tråden
» Den store klovnefisk-tråden
Saltvannsprat :: AKVARIER :: BIOLOGI
Page 1 of 1