Guide til oppstart av tropisk saltvannsakvarium
3 posters
Saltvannsprat :: AKVARIER :: TEKNIKK
Page 1 of 1
Guide til oppstart av tropisk saltvannsakvarium
Denne tråden skal utvikle seg til å bli en guide til hvordan man kan starte opp saltvannsakvarier. Den vil dermed være myntet på nybegynnere. Selve guiden blir i først post i tråden (altså denne), og jeg håper dere andre vil bidra med kommentarer og forslag nedover i tråden. Jeg vil da oppdatere første tråd kontinuerlig slik at den blir så brukervennlig og korrekt som mulig.
---------
.:INNHOLDSFORTEGNELSE:.
1. Akvariet
2. Sumpen
3. Akvariumbord/kabinettet
4. Saltvann
5. Temperaturkontroll
6. Sirkulasjon
7. Levende stein
.:AKVARIET:.
Det finnes ingen spesielle krav til et saltvannsakvarium enn at det skal være tett og tåle å holde saltvann over lengre tid. Det hevdes av enkelte at hvit silikon ikke er egnet i saltvannsakvarier da denne ikke tåler saltvann (eller dyr som lever i saltvann) over lengre tid, andre hevder at dette bare er en myte. Ellers kan karet være laget av nær sagt det man vil. Det vanligste er selvsagt glass, men også akryl er mye brukt, og da særlig på større akvarier (siden akryl er lettere og har bedre optiske egenskaper).
Nye saltvannsakvarister lurer gjerne på hvor stort akvarium de skal starte med. Et vanlig råd er å starte med "et nummer" større enn man først hadde tenkt. Det er ganske vanlig at man raskt oppgraderer til et større akvarium når man først har falt for hobbyen. Når det er sagt er det klare fordeler og ulemper med stort kontra lite akvarium. Store akvarier er dyrere i innkjøp men også dyrere og tyngre i vedlikehold. Samtidig er det ofte lettere å holde å holde stabile vannverdier i et stort kar, og dermed kanskje lettere å få dyr til å trives.
.:SUMPEN:.
En sump er et ekstra akvarium som er koblet sammen med hovedkaret. Sumpen er gjerne bortgjemt (ofte skjult i kabinettet under akvariet) og inneholder bråkete og lite estetisk teknisk utstyr som man ikke ønsker å ha i hovedkaret. Fordelene med en sump er: ekstra vannvolum i systemet slik at det blir lettere å holde stabile vannverdier, mulighet for å skjule utstyr slik at de blir mindre støy og slik at hovedkaret fremstår "renere", og mulighet for å ha refugium (se under). Ulempene med en sump er: det koster å ha et ekstra kar, det blir litt rørlegging for å knytte karene sammen som koster penger og gir økt fare for lekkasje, man må ha en pumpe for å pumpe vann mellom akvarium og sump.
https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/reef-diagram_zpsbf41077d.jpg
Eksempel på et vanlig oppsett av akvarium og sump. Sumpen er plassert under akvariet og inneholder det meste av teknisk utstyr, En pumpe pumper vannet tilbake i akvariet (på høyre side). Når vannstanden i akvariet øker vil det renne over en overavrenningskam (til venstre) og gjennom rør tilbake til sumpa. Man får da et lukket system der vannet renner kontinuerlig mellom akvarium og sump.
For å knytte sump sammen med akvarium brukes som oftest PVC som limes vha spesiallim for PVC-plast (f. eks Tangit). Det vanlige er å plassere sumpe lavere enn akvariet, slik at vannet renner ned i sumpen (pga gravitasjon) og pumpes tilbake. Styrken på pumpen (antall liter den pumper i timen) bestemmer da hvor mye vann som kan renne tilbake igjen. Vanligvis bruker man et overavrenningskammer i akvariumet slik at vannet som renner som renner til sumpen tas fra det øverste laget i akvariet. Dette forhindrer at alt vann renner ut ved en lekkasje.
.:AKVARIUMSBORD/KABINETT:.
Det er viktig at akvariet plasseres på et jevnt underlag. Små forhøyninger kan over tid svekke styrken i glasset og i verste fall føre til sprekker eller at glasset knuses. Vær også obs på at fundamentet for akvariet er solid nok til å tåle vekten. Dette gjelder både selve bordet akvariet står på, men også gulvet under.
.:SALTVANN:.
Når akvarium og ev sump er montert opp kan det være lurt å test-fylle dte med vanlig springvann, for å sjekke at det er helt tett. La det står med springvann i minst et døgn og kontrollér nøye for lekkasjer. Dersom alt er i orden kan man fylle det opp med saltvann. Man ha to valg: lage saltvann selv vha syntetisk salt som er spesialaget for tropiske saltvannsakvarier, eller bruke naturlig sjøvann. Fordelen med syntetisk salt er at dette da blir likt fra gang til gang og vil være formulert slik at det er optimalt for de dyr man ønsker å ha i akvariet. Fordelen med naturlig sjøvann er at det er ofte billigere (gitt at man har kort vei til havet) og inneholder organismer som kan være mat for dyr i karet (f. eks plankton).
Man bør ikke lage saltvann selv ved å bruke bordsalt og lignende. Slik salt-produkter inneholder feil balanse av alle de mineraler og sporstoffer som skal være i ordentlig tropisk saltvann og kan i verste tilfelle føre til at dyr dør og mistrives.
.:TEMPERATURKONTROLL:.
De fleste saltvannsakvarister forsøker å holde vanntemperaturen på omtrent 26 grader, som simulerer forholdene på mange tropiske rev. For store svingninger vekk fra dette (+3-4 grader i hver retning) kan føre til stress og død for enkelte av dyrene (særlig er koraller og mikroorganismer utsatt, fisker tåler det bedre). For å oppnå dette må man som oftest benytte varmekolber. Disse kommer med forskjellig effekt beregnet for forskjellig vannvolum. Det kan være fornuftig å bruke to kolber slik at man har backup dersom den ene skulle ødelegges. Noen må også bruke kjøler for å holde temperaturen nede deler av året.
.:SIRKULASJON:.
.:LEVENDE STEIN:.
---------
.:INNHOLDSFORTEGNELSE:.
1. Akvariet
2. Sumpen
3. Akvariumbord/kabinettet
4. Saltvann
5. Temperaturkontroll
6. Sirkulasjon
7. Levende stein
.:AKVARIET:.
Det finnes ingen spesielle krav til et saltvannsakvarium enn at det skal være tett og tåle å holde saltvann over lengre tid. Det hevdes av enkelte at hvit silikon ikke er egnet i saltvannsakvarier da denne ikke tåler saltvann (eller dyr som lever i saltvann) over lengre tid, andre hevder at dette bare er en myte. Ellers kan karet være laget av nær sagt det man vil. Det vanligste er selvsagt glass, men også akryl er mye brukt, og da særlig på større akvarier (siden akryl er lettere og har bedre optiske egenskaper).
Nye saltvannsakvarister lurer gjerne på hvor stort akvarium de skal starte med. Et vanlig råd er å starte med "et nummer" større enn man først hadde tenkt. Det er ganske vanlig at man raskt oppgraderer til et større akvarium når man først har falt for hobbyen. Når det er sagt er det klare fordeler og ulemper med stort kontra lite akvarium. Store akvarier er dyrere i innkjøp men også dyrere og tyngre i vedlikehold. Samtidig er det ofte lettere å holde å holde stabile vannverdier i et stort kar, og dermed kanskje lettere å få dyr til å trives.
.:SUMPEN:.
En sump er et ekstra akvarium som er koblet sammen med hovedkaret. Sumpen er gjerne bortgjemt (ofte skjult i kabinettet under akvariet) og inneholder bråkete og lite estetisk teknisk utstyr som man ikke ønsker å ha i hovedkaret. Fordelene med en sump er: ekstra vannvolum i systemet slik at det blir lettere å holde stabile vannverdier, mulighet for å skjule utstyr slik at de blir mindre støy og slik at hovedkaret fremstår "renere", og mulighet for å ha refugium (se under). Ulempene med en sump er: det koster å ha et ekstra kar, det blir litt rørlegging for å knytte karene sammen som koster penger og gir økt fare for lekkasje, man må ha en pumpe for å pumpe vann mellom akvarium og sump.
https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/reef-diagram_zpsbf41077d.jpg
Eksempel på et vanlig oppsett av akvarium og sump. Sumpen er plassert under akvariet og inneholder det meste av teknisk utstyr, En pumpe pumper vannet tilbake i akvariet (på høyre side). Når vannstanden i akvariet øker vil det renne over en overavrenningskam (til venstre) og gjennom rør tilbake til sumpa. Man får da et lukket system der vannet renner kontinuerlig mellom akvarium og sump.
For å knytte sump sammen med akvarium brukes som oftest PVC som limes vha spesiallim for PVC-plast (f. eks Tangit). Det vanlige er å plassere sumpe lavere enn akvariet, slik at vannet renner ned i sumpen (pga gravitasjon) og pumpes tilbake. Styrken på pumpen (antall liter den pumper i timen) bestemmer da hvor mye vann som kan renne tilbake igjen. Vanligvis bruker man et overavrenningskammer i akvariumet slik at vannet som renner som renner til sumpen tas fra det øverste laget i akvariet. Dette forhindrer at alt vann renner ut ved en lekkasje.
- Om refugium:
- Et refugium er en del av systemet (som oftest et kammer i sumpen) som er satt av til dyrking av makroalger. Hensikten med dette er at makroalgene skal absorbere næring fra vannet og dermed bidra til å holde næringsnivået nede, noe koraller ofte foretrekker, samt øke oksygennivået i vannet gjennom fotosyntesen. Avhengig av nøyaktig hvilke makroalger man dyrker i refugiuet bør vannsirkulasjon og lys-intensitet tilpasses. Det vanlige er å bruke billige lysrør og ha lite sirkulasjon. En annen fordel med et refugium er at det i de aller fleste tilfeller vil være et ynglested for forskjellige kopepoder og andre smådyr, som pumpes over i hovedkaret og bli levende mat for fiskene der.
- Bilde av overavrenningsboks:
- https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/back-wide_zpsb846a1d6.jpg
Bildet over viser et eksempel på en overavrenningsboks (vist i svart). Bare det øverste vannlaget i akvariumet kan renne ut i overavrenningsboksen (over en såkalt overavrenningskam). Skulle det bli lekkasje på rørene som går til sumpen vil derfor ikke alt vann i akvarium renne ut, bare det som kan renne over kammen. I dette tilfeller er det tre rør som går videre til sumpa. Det er vanlig å ha ett ekstra rør slik at dersom det ene skulle tette seg (for eksempel dersom en snegle setter seg fast i røret) har man en backup.
.:AKVARIUMSBORD/KABINETT:.
Det er viktig at akvariet plasseres på et jevnt underlag. Små forhøyninger kan over tid svekke styrken i glasset og i verste fall føre til sprekker eller at glasset knuses. Vær også obs på at fundamentet for akvariet er solid nok til å tåle vekten. Dette gjelder både selve bordet akvariet står på, men også gulvet under.
.:SALTVANN:.
Når akvarium og ev sump er montert opp kan det være lurt å test-fylle dte med vanlig springvann, for å sjekke at det er helt tett. La det står med springvann i minst et døgn og kontrollér nøye for lekkasjer. Dersom alt er i orden kan man fylle det opp med saltvann. Man ha to valg: lage saltvann selv vha syntetisk salt som er spesialaget for tropiske saltvannsakvarier, eller bruke naturlig sjøvann. Fordelen med syntetisk salt er at dette da blir likt fra gang til gang og vil være formulert slik at det er optimalt for de dyr man ønsker å ha i akvariet. Fordelen med naturlig sjøvann er at det er ofte billigere (gitt at man har kort vei til havet) og inneholder organismer som kan være mat for dyr i karet (f. eks plankton).
Man bør ikke lage saltvann selv ved å bruke bordsalt og lignende. Slik salt-produkter inneholder feil balanse av alle de mineraler og sporstoffer som skal være i ordentlig tropisk saltvann og kan i verste tilfelle føre til at dyr dør og mistrives.
.:TEMPERATURKONTROLL:.
De fleste saltvannsakvarister forsøker å holde vanntemperaturen på omtrent 26 grader, som simulerer forholdene på mange tropiske rev. For store svingninger vekk fra dette (+3-4 grader i hver retning) kan føre til stress og død for enkelte av dyrene (særlig er koraller og mikroorganismer utsatt, fisker tåler det bedre). For å oppnå dette må man som oftest benytte varmekolber. Disse kommer med forskjellig effekt beregnet for forskjellig vannvolum. Det kan være fornuftig å bruke to kolber slik at man har backup dersom den ene skulle ødelegges. Noen må også bruke kjøler for å holde temperaturen nede deler av året.
.:SIRKULASJON:.
.:LEVENDE STEIN:.
Last edited by Trond Erik on Sat May 23, 2015 9:31 am; edited 8 times in total
Re: Guide til oppstart av tropisk saltvannsakvarium
Da er jeg i gang med et førsteutkast til guiden. Her er det bare å komme med forslag, korreksjoner og kommentarer. Den er ment å være en lettfattelig introduksjon til hvordan man setter opp et saltvannsakvarium.
Re: Guide til oppstart av tropisk saltvannsakvarium
Skal skrive litt om PVC og rørlegging for akvarier. Har forsøkt å finne en tabell som viser sammenhengen mellom rørdiameter og vanngjennomstrømming. Klarte ikke å finne en for europeiske forhold (Ø i mm og strøm i liter/timen) så oversatte en tabell for Nord-Amerika. Noen som vet om en bedre tabell?
Re: Guide til oppstart av tropisk saltvannsakvarium
Skal se om jeg finner. Lå en tabell på aquafreaks når det eksisterte.
kimes-  
- Antall Innlegg : 762
Ryktepoeng : 59
Medlem siden : 2012-12-28
Bosted : Trondheim
Re: Guide til oppstart av tropisk saltvannsakvarium
Flott! Tabellen min er oversatt fra en annen tabell med gallons per hour og inches, og dersom den igjen er oversatt fra en annen tabell kan feilene begynne å bli ganske store.
Re: Guide til oppstart av tropisk saltvannsakvarium
Noen som har bilder eller vet om en "how to do" tråd om hvordan man bygger en liten og enkel sump? Skal sette opp et akvarie på 120l.Hvor stor burde sumpen være?
frustøylen-  
-
Antall Innlegg : 23
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2016-02-02
Bosted : Vega;Nordland
Re: Guide til oppstart av tropisk saltvannsakvarium
frustøylen wrote:Noen som har bilder eller vet om en "how to do" tråd om hvordan man bygger en liten og enkel sump? Skal sette opp et akvarie på 120l.Hvor stor burde sumpen være?
Jeg har dessverre ingen bilder, men generelt bør en sump være så stor som mulig (eller man har plass til). Da er det lettere å komme til, man kan ha mer utstyr i den, og det totale vannvolumet i systemet øker ne som gjør det lettere å holde riktige vannverdier.
Du finner forresten videoer av sumpbygging på Youtube, f. eks:
frustøylen-  
-
Antall Innlegg : 23
Ryktepoeng : 1
Medlem siden : 2016-02-02
Bosted : Vega;Nordland
Similar topics
» Status for oppdrett av tropisk saltvannsfisk til akvarier
» Guide til hvordan man skal få frem farger på koraller
» Guide til hvordan man skal få frem farger på koraller
Saltvannsprat :: AKVARIER :: TEKNIKK
Page 1 of 1
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
|
|