Lagre levende sand?
2 posters
Saltvannsprat :: AKVARIER :: BIOLOGI
Page 1 of 1
Lagre levende sand?
Kan man "lagre" levende sand?
Selgeren av akvariet jeg får i helga tilbyr meg sanden hans i tillegg, men jeg har ikke og rør følger ikke med, så sumpen vil ikke bli koblet på før en stund etter.. Bordet trenger også sin "fiks"..
Selgeren av akvariet jeg får i helga tilbyr meg sanden hans i tillegg, men jeg har ikke og rør følger ikke med, så sumpen vil ikke bli koblet på før en stund etter.. Bordet trenger også sin "fiks"..
TirilHaug-  
- Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Re: Lagre levende sand?
Sanda kalles "levende" fordi den er full av mikroorganismer. Slikt sett kan den sammenlignes med levende stein. For å holde levende sand (og levende stein) levende, må den lagres slik at den holdes fuktig (saltvann) og ved jevn, høy temperatur (dvs ca 26 grader). Dersom dette er sand som har vært i et akvarie vil den også være full av små dyr (ormer, krepsdyr, amfipoder, osv), og for at disse skal overleve må de også ha tilgang til oksygen. I så fall må sanda oppbevares i en beholder fylt av saltvann, med varmekolbe og sirkulasjon. Fjerner du sirkulasjonen vil alle aerobe dyr dø ut (alle som trenger oksygen, dvs alt annet enn anaerobe bakterier), fjerner du saltvannet eller varmen vil alt dø ut.
Re: Lagre levende sand?
Var noe slikt jeg tenkte meg ja.. Hmm, vanskelig..Trond Erik wrote:Sanda kalles "levende" fordi den er full av mikroorganismer. Slikt sett kan den sammenlignes med levende stein. For å holde levende sand (og levende stein) levende, må den lagres slik at den holdes fuktig (saltvann) og ved jevn, høy temperatur (dvs ca 26 grader). Dersom dette er sand som har vært i et akvarie vil den også være full av små dyr (ormer, krepsdyr, amfipoder, osv), og for at disse skal overleve må de også ha tilgang til oksygen. I så fall må sanda oppbevares i en beholder fylt av saltvann, med varmekolbe og sirkulasjon. Fjerner du sirkulasjonen vil alle aerobe dyr dø ut (alle som trenger oksygen, dvs alt annet enn anaerobe bakterier), fjerner du saltvannet eller varmen vil alt dø ut.
TirilHaug-  
- Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Similar topics
» Lagre ferdigblandet salt
» Noen som har sand til salgs
» Wrasser som ikke sover i sand
» For dem uten sandbunn men med sand-sovende wrasser
» Levende Stein
» Noen som har sand til salgs
» Wrasser som ikke sover i sand