Spøkelsesmurene (Pseudechidna brummeri)
2 posters
Page 1 of 1
Spøkelsesmurene (Pseudechidna brummeri)
PSEUDECHIDNA BRUMMERI
Norsk navn: Spøkelsesmurene.
Engelsk navn: White ribbon eel og Ghost eel.
.:SLEKTSBESKRIVELSE:.
Pseudechidna er en monotypisk slekt av murener bestående av arten Pseudechidna brummeri.
NB: Denne fisken kalles også hos enkelte fiskeeksportører for Stopidhon brummeri.
.:UTSEENDE:.
Pseudechidna brummeri er en åle-lignende fisk som er gråhvit over hele kroppen men med svarte prikker på ansiktet. Toppen av ryggfinnen har en lyseblå kant.I likhet med andre båndmurener fra slekten Rhinomuraena har den lange nesebor som stikker ut fra ansiktet. De kan bli opp til 103 cm i lengde.
.:ATFERD:.
Som murene flest tilbringer P. brummeri mye tid delvis skjult mellom steiner der den venter på at passende byttedyr skal komme forbi. Dersom den svømmer mye rundt kan dette være et tegn på at den er sulten og leter etter byttedyr. Den er stort sett fredelig ovenfor fisker men vil kunne mobbes av store, aggressive fisker.
De fleste murener som dør i fangenskap har krøpet ut av akvariet, så det er viktig at karet har lokk eller er sikret mot slik rømming. P. brummeri kan klare å komme seg gjennom svært små hull.
I likhet med andre mureneer produserer den slim som gir den beskyttelse mot ektoparasitter som den ellers lett hadde fått når den svømmer langs bunnen og skraper kroppen mot steiner.
.:MATVANER:.
P. brummeri lever av mindre skalldyr og har antageligvis ikke fisk på sin naturlige meny. Dette betyr ikke at den er helt trygg med fisker, men dersom den mates jevnlig med skalldyr (som mindre reker, krill og lignende) så burde sannsynligheten for at den tar fisk være mindre. I tillegg har den en liten munnåpning og det er ikke mange fisker som vil passe inn. Den er derfor blant de aller mest fiske-trygge murener.
I likhet med mange andre murener kan den være vanskelig å venne til død mat, men ikke i like stor grad som andre båndmurener. Frossen krill, små biter av muslinger, reker og blekksprut vil ofte fungere.
Den kan også gå gjennom fasteperioder på flere uker, f. eks når den blir forstyrret eller ved introduksjon i et nytt akvarium.
.:SYKDOM:.
.:OPPDRETT:.
.:VANSKELIGHETSGRAD:.
Dette er en en moderat vanskelig fisk å holde i fangenskap fordi den kan være vanskelig å få til å spise samt krever et akvarium den ikke kan rømme fra. Størrelsen og aktivitetsnivået tilsier et akvarium på minst 250 liter.
Engelsk navn: White ribbon eel og Ghost eel.
.:SLEKTSBESKRIVELSE:.
Pseudechidna er en monotypisk slekt av murener bestående av arten Pseudechidna brummeri.
NB: Denne fisken kalles også hos enkelte fiskeeksportører for Stopidhon brummeri.
.:UTSEENDE:.
Pseudechidna brummeri er en åle-lignende fisk som er gråhvit over hele kroppen men med svarte prikker på ansiktet. Toppen av ryggfinnen har en lyseblå kant.I likhet med andre båndmurener fra slekten Rhinomuraena har den lange nesebor som stikker ut fra ansiktet. De kan bli opp til 103 cm i lengde.
.:ATFERD:.
Som murene flest tilbringer P. brummeri mye tid delvis skjult mellom steiner der den venter på at passende byttedyr skal komme forbi. Dersom den svømmer mye rundt kan dette være et tegn på at den er sulten og leter etter byttedyr. Den er stort sett fredelig ovenfor fisker men vil kunne mobbes av store, aggressive fisker.
De fleste murener som dør i fangenskap har krøpet ut av akvariet, så det er viktig at karet har lokk eller er sikret mot slik rømming. P. brummeri kan klare å komme seg gjennom svært små hull.
I likhet med andre mureneer produserer den slim som gir den beskyttelse mot ektoparasitter som den ellers lett hadde fått når den svømmer langs bunnen og skraper kroppen mot steiner.
.:MATVANER:.
P. brummeri lever av mindre skalldyr og har antageligvis ikke fisk på sin naturlige meny. Dette betyr ikke at den er helt trygg med fisker, men dersom den mates jevnlig med skalldyr (som mindre reker, krill og lignende) så burde sannsynligheten for at den tar fisk være mindre. I tillegg har den en liten munnåpning og det er ikke mange fisker som vil passe inn. Den er derfor blant de aller mest fiske-trygge murener.
I likhet med mange andre murener kan den være vanskelig å venne til død mat, men ikke i like stor grad som andre båndmurener. Frossen krill, små biter av muslinger, reker og blekksprut vil ofte fungere.
Den kan også gå gjennom fasteperioder på flere uker, f. eks når den blir forstyrret eller ved introduksjon i et nytt akvarium.
.:SYKDOM:.
.:OPPDRETT:.
.:VANSKELIGHETSGRAD:.
Dette er en en moderat vanskelig fisk å holde i fangenskap fordi den kan være vanskelig å få til å spise samt krever et akvarium den ikke kan rømme fra. Størrelsen og aktivitetsnivået tilsier et akvarium på minst 250 liter.
Nærbilde som viser de spesielle neseborene. Bildet er tatt av Trond Erik Vee Aune.
Bildet over som viser denne fiskens utbredelse er hentet fra www.aquamaps.gov
Last edited by Trond Erik on Tue Jun 16, 2015 8:34 am; edited 4 times in total
Re: Spøkelsesmurene (Pseudechidna brummeri)
Etter å ha hatt en slik murene i en god del uker fikk jeg den endelig til å ta mat i dag tidlig! Jeg begynte å bli litt nervøs for at den ville sulte ihjel. Det kan jo hende den har funnet seg mat i akvariet i denne perioden, men jeg tror egentlig ikke det har vært noe annet til den der da den er næringsspesialist som egentlig bare skal spise mindre reker i naturen.
Uansett, jeg har forsøkt å mate den med alt mulig fra rå laks, rå scampi, kokte reker og tørket krill. Men ingen interesse. I går kjøpte jeg et brett med sushi for å prøve ut en del mer forskjellig. Bevæpnet med alt som var der av rå fisk og sjømat, gikk jeg til verks. Og jaggu viste den ikke interesse for det første jeg forsøkte, rå kveite! Dessverre kom andre fisker i veien og skremte den bort. Men i dag tidlig forsøkte jeg igjen og da tok den en bit!! Nå har jeg tro på at dette skal gå bra.
Uansett, jeg har forsøkt å mate den med alt mulig fra rå laks, rå scampi, kokte reker og tørket krill. Men ingen interesse. I går kjøpte jeg et brett med sushi for å prøve ut en del mer forskjellig. Bevæpnet med alt som var der av rå fisk og sjømat, gikk jeg til verks. Og jaggu viste den ikke interesse for det første jeg forsøkte, rå kveite! Dessverre kom andre fisker i veien og skremte den bort. Men i dag tidlig forsøkte jeg igjen og da tok den en bit!! Nå har jeg tro på at dette skal gå bra.
Fantastisk! Har tenkt litt på deg og murenen din.. hehe. Så bra den spiser! Ønsker meg også en slik til nyoppsettet, men det er jo alltid en fordel at noen andre prøver førstTrond Erik wrote:Etter å ha hatt en slik murene i en god del uker fikk jeg den endelig til å ta mat i dag tidlig! Jeg begynte å bli litt nervøs for at den ville sulte ihjel. Det kan jo hende den har funnet seg mat i akvariet i denne perioden, men jeg tror egentlig ikke det har vært noe annet til den der da den er næringsspesialist som egentlig bare skal spise mindre reker i naturen.
-TIRIL
Eirik Solberg-  
- Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27
Murena mi får nå en bit kveite daglig -- den er fin i matveien, sjø -- forsøker å venne den til laks men det går ikke så bra
Skal ta meg en tur i fiskedisken i dag og se om jeg finner noe nytt murenen vil ha.
https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/IMG_4504.jpg
https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/IMG_4510.jpg
https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/IMG_4509.jpg
https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/IMG_4511.jpg
https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/IMG_4504.jpg
https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/IMG_4510.jpg
https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/IMG_4509.jpg
https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/IMG_4511.jpg
Jeg har klart å venne murena mi til rå laks nå, og også rå torsk. Har funnet ut at jeg kan gi den flere mat-biter i samme "måltid". Før ga jeg den bare én bit og så sluttet jeg. Nå gir jeg den så lenge den vil ha; i dag tok den to biter med torsk. Forsøker å gi den mat hver andre eller tredje dag, forsøker jeg å gi den mat for hyppig nekter den bare å ta maten.
Jeg våknet i natt av at eldstedatteren på 5 gråt sårt. Hun hadde mareritt om at jeg hadde solgt murenen vår. Haha, så søøøøt.
I denne tråden på ReefCentral http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2509629 fortelles det om dårlig erfaring med en spøkelsesmurene som jaktet etter småfisk om natten. Veldig forskjellig atferd fra den jeg ser hos min fisk, men greit å vite at den kanskje ikke er så trygg med fisk som antatt.
Jeg holdt på å mate spøkelsesmurena mi med laksebiter da noe pussig skjedde. Plutselig satte den opp farten og gikk rett i en av Haddonis teppeanemonene mine. Jeg tror den ved et uhell kom bort i en av atlanterhavsanemonen da den skulle forsøke å dytte i seg maten. og at det var denne opplevelsen som satte en støkk i den slik at den suste rett bort i den andre anemone. Uansett, den satt fast med midten av kroppen og gjorde det den kunne for å vri seg fri. Jeg tok ikke sjansen på at den ville klare dette og tok tak i halen og dro den løs. Det gikk heldigvis bra, ikke så jeg noe tegn til at den hadde blitt brent, heller (når jeg blir brent sitter tentaklene igjen i huden min). Håper ikke den får mén av dette
Page 1 of 1