Chelmon rostratus

3 posters

Go down

Chelmon rostratus Empty Chelmon rostratus

Post by Trond Erik Fri Mar 08, 2013 11:12 am

CHELMON ROSTRATUS
Norsk navn: Vanlig pinsettfisk.
Engelsk navn: Copperband Butterflyfish.

.:BESKRIVELSE:.
Chelmon er en slekt av sommerfuglfisker som teller tre arter: Chelmon rostratus, Chelmon marginalis og Chelmon muelleri. Alle artene er populære saltvannsfisker pga deres vakre utseende og forkjærlighet for Aiptasia-anemoner, men C. rostratus er den vanligste.

.:UTSEENDE:.
C. rostratus er som de øvrige fiskene i Chelmon-slekten en tynn fisk med lang pinsettmunn. Den har gul-oransje vertikale bånd med svarte kanter og en svart, falsk øye-flekk på bakryggen. Den kan bli opp til 20 cm i lengde.

.:ATFERD:.
C. rostratus er en fredelig sommerfuglfisk som bare utviser aggresjon mot artsfrender. Den bør derfor være eneste individ av Chelmon i et akvarium, dersom man ikke har et etablert lekspar. Den er også sky og sart og vil trives best i et akvarium uten for aggressive og bøllete andre fisker.

.:MATVANER:.
I naturen spiser C. rostratus smådyr den finner på revet, plankton, tubeormer, små anemoner og korall-polypper. Nettopp denne forkjærligheten for små anemoner, som f. eks Aiptasia (glassrose), gjør den svært populær hos saltvannsakvarister. Til tross for dette vil ikke alle individer ta glassroser. Dessvere er det vanskelig å trene den opp til å spise preparert fór, og svært mange C. rostratus-er dør i fangenskap pga for lite eller feil mat.

.:SYKDOM:.

.:OPPDRETT:.

.:VANSKELIGHETSGRAD:.
C. rostratus er en svært vanskelig fisk å holde. Dette skyldes at de tåler transport svært dårlig, er sensitiv for sykdommer, og er vanskelig i matveien. Skal man lykkes med denne fisken må man få tak i et individ som er i godt hold og som helst allerede tar preparert for, i tillegg bør karet være stort slik at den finner mye naturlig mat. Til tross for dette overlever få mer enn 6 mnd i fangenskap.

Chelmon rostratus Copperbandbutterflyfishchelmonrostratuslivesaltwaterfish_zps68a8cd06

Last edited by Trond Erik on Sat Feb 21, 2015 8:16 am; edited 3 times in total
Trond Erik
Trond Erik

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Chelmon rostratus Empty Re: Chelmon rostratus

Post by Trond Erik Fri Jul 12, 2013 9:42 am

Jeg har hatt en C. rostratus i en del måneder nå. Jeg kjøpte den for å bekjempe glassrosene mine. Har ennå ikke sett den nappe på glassroser, men tror den gjør det. Jeg har dessverre heller ikke sett at den spiser noe av fiskematen, så frykter det verste. Jeg forsøker å mate med fór av varierende dimensjon, men den virker ikke det minste interessert.
Trond Erik
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Trond Erik Sat Sep 07, 2013 9:10 pm

Jeg har ikke klart å venne fisken min til dødt fór., og den begynner å bli tynn. Jeg har begynt å lete etter steiner med glassroser i sumpa og avrenningne som jeg slipper ned som niste til den. Nå bør den snart finne ut at den kan spise mye annet også, ellers ender ikke dette godt.
Trond Erik
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Karsten R Sat Sep 07, 2013 9:15 pm

Det er jo dessverre dette den er kjent for, synd for det er jo en fantastisk fin fisk og samtidig litt trist at de blir brukt i hobbyen så vanskelig som det er å holde liv i de.
Karsten R
Karsten R

Antall Innlegg : 176
Ryktepoeng : 19
Medlem siden : 2012-12-29

Back to top Go down

Post by Trond Erik Sun Sep 08, 2013 1:40 pm

Code:
Karsten R wrote:Det er jo dessverre dette den er kjent for, synd for det er jo en fantastisk fin fisk og samtidig litt trist at de blir brukt i hobbyen så vanskelig som det er å holde liv i de.
Helt enig, den er absolutt en fisk for eksperter.

Her er et nytt bilde av min. Tynnheten vises i det glinsende området over øynene som tyder på at den er innhul.
https://2img.net/h/i624.photobucket.com/albums/tt328/SoulMonster/ID/IMG_41631024x683_zpsccf9943a.jpg
Trond Erik
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Trond Erik Sun Dec 08, 2013 4:04 pm

Trond Erik
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Konrad Fri Feb 20, 2015 10:20 pm

Min chelmon rostratus blir snart 1 år nå og den har aldri vært veldig enkel i kosten og spiser langt fra hva som helst den dag idag. Tilvenningen startet i karantenekaret der den var helt alene og vannvittig forsiktig med hva den smakte på og i hele tatt ville svelge. Mye forskjellig fersk mat ble prøvd, og tørrfór var bare å glemme. Etter 2 dager ble en mikroskopisk del av et levende blåskjell spist, og etterhvert ble dette maten den spiste med stor appetitt. Da var tiden med karantene først over. Blåskjellmat kunne så moses sammen med økende mengde most pellets, rørt inn med noe agar (gelatin-aktig) og servert i tomt blåskjell. Deretter ble det i flere måneder forsøkt å få fisken til å fange mat i vannsøylen uten at det absolutt måtte være festet til noe, og etterhvert fant den det ut. Pellets blir blandet med rå reker og skjell til en farse, tørket litt, hakket opp og servert.

Altså litt jobb med maten til denne karen. Men til daglig eller 3-4 ganger i uka får den ta del i et blåskjell-gilde beskrevet her og da er det jo enkelt.

Jobber ennå med å få den til å ta tørrfór ved å gradvis tørke farsen mer samtidig som det blir blandet inn større andel tørrfór etterhvert som den blir vant med dette.

Tror det er svært viktig at den nyankomne fisken får smattet og spist noe innen de aller første dagene, samme hva det er, før den utvikler en vegring mot å forsøke å smake på ting fordi det har gått for lang tid siden den sist hadde noe i fordøyelsen.

Konrad

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16

Back to top Go down

Post by Trond Erik Sat Feb 21, 2015 8:23 am

Mener @Thomas Engels hadde suksess med denne fisken over tid ved å mate den med levende fór han fanget i fjæra. Mysis og slikt.

Jeg fikk aldri min til å spise noe jeg serverte - men kunne absolutt lagt inn mer energi i å få det til - men trodde den ville overleve på det den fant i karet, særlig når karet var fullt av glassroser. Dessverre skjedde ikke det, den døde mens det ennå var masse glassroser igjen.
Trond Erik
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Konrad Thu Sep 08, 2016 8:14 pm

Copperband er nå 2,5 år og lever utelukkende av levende blåskjell. Det virker som den klarer hente ut alt den trenger av næringsstoffer siden den har klart seg så lenge på dette. Den er i veldig god kondisjon og har sterke fargetegninger så den hangler seg ikke bare i gjennom livet her. En av mine absolutt favoritter.

Konrad

Back to top Go down

Post by Trond Erik Thu Sep 08, 2016 9:14 pm

Konrad wrote:Copperband er nå 2,5 år og lever utelukkende av levende blåskjell. Det virker som den klarer hente ut alt den trenger av næringsstoffer siden den har klart seg så lenge på dette. Den er i veldig god kondisjon og har sterke fargetegninger så den hangler seg ikke bare i gjennom livet her. En av mine absolutt favoritter.

Det der er inspirerende. Men jeg vil jo tro den napper litt her og der også, slik at den får i seg smådyr og litt alger også?
Trond Erik
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Konrad Thu Sep 08, 2016 9:31 pm

Jo den er på utkikk og finner små mengder med dyr i karet, men sett i forhold til blåskjellet utgjør dette sikkert mindre enn en prosent. Alger spiser den absolutt ingenting av. Jeg konkluderer med at om sommerfuglfisk som er obligate polypp spisere klarer å få i seg variert næring, så er det kanskje ikke så utenkelig likevel at denne karen får det fra bare blåskjell.

Konrad

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Back to top