Blågrønn safirfisk (Chromis viridis)

Go down

Blågrønn safirfisk (Chromis viridis) Empty Blågrønn safirfisk (Chromis viridis)

Post by Trond Erik Tue Mar 05, 2013 7:45 pm

CHROMIS VIRIDIS
Norsk navn: Blågrønn safirfisk.
Engelsk navn: Blue/Green Chromis.

.:SLEKTSBESKRIVELSE:.
Chromis er en slekt av damselfisk som teller mer enn 50 arter. Flere av artene er populære fisk i saltvannsakvarier fordi de er fargerike, små, sosiale og hardføre.

C. viridis i handelen er egentlig et kompleks av flere arter, inkludert C. atripectoralis og arter som ikke er vitenskapelig beskrevet ennå, men som alle ser svært identiske ut og ofte lever sammen.

.:UTSEENDE:.
Chromis viridis har lyseblå rygg som gradvis skifter farge til en lysegrønn buk. Den kan bli 7,5 cm i lengde. Den kan skilles fra den ellers svært like C. atripectoralis ved at sistnevnte har en svart flekk ved brystfinnen (som ofte bare ses når brystfinnen vender nedover).

Hanner av C. viridis fra forskjellige geografiske lokaliteter viser forskjellig leks-utseende, og dette tyder på at denne arten egentlig bør splittes i flere nye arter.

.:ATFERD:.
C. viridis er en av de aller mest populære saltvannsfiskene. Dette skyldes at den, i motsetning til de fleste andre damselfisker, kan være svært fredelig. Den er også en sosial, aktiv og hardfør fisk som ofte takler variabel vannkvalitet svært godt.. Den kan leve i opp til 15 år i fangenskap.

I naturen lever C. viridis i store grupper som holder seg over Acropora-koraller der de lever på phytoplankton. Mange akvarister forsøker seg på grupper av denne fisken i fangenskap, men opplever dessverre at gruppen gradvis blir færre og færre til bare ett individ gjenstår. Dette skyldes hierarki-atferd hos fisken som fører til att ett individ mobbes og jages av de resterende. I naturen er ikke dette et problem, men i fangenskap betyr det at det utstøtte individet ofte ikke får i seg nok mat med den følgen at den dør. Gruppen vil deretter vende seg mot et nytt invidid. Slik fortsetter det til bare ett eller noen få fisker gjenstår.

.:MATVANER:.
C. viridis er altetende og vil trives best dersom den fores med variert fór flere ganger om dagen.

.:SYKDOM:.
Spesielt utsatt for parasitten Uronema marinum.

.:OPPDRETT:.
Se informasjon under.

.:KILDER:.
Om taksonomien: http://reefbuilders.com/2015/08/04/chromis-viridis-damsels/

.:VANSKELIGHETSGRAD:.
Dette er en enkel fisk å holde. Den kan godt holdes i løse assosierte grupper, men ordentlig stim-atferd vil man ikke se. Dessverre er det svært vanskelig å holde grupper av denne fisken intakt over tid; som oftest dør de én etter én. Denne fisken er også spesielt utsatt for parasitten Uronema marinum.

Last edited by Trond Erik on Tue Aug 04, 2015 1:37 pm; edited 5 times in total
Trond Erik
Trond Erik

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20

http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Blågrønn safirfisk (Chromis viridis) Empty Re: Blågrønn safirfisk (Chromis viridis)

Post by Trond Erik Tue Mar 05, 2013 8:01 pm

Det ligger an til at kanskje den mest populære saltvannsfisken, Chromis viridis, nå skal kunne drettes opp kommersielt: http://reefbuilders.com/2013/01/28/captive-bred-green-chromis/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+reefbuilders%2FCTjt+%28Reef+Builders%29

I hvert fall har et team knyttet til universitetet i Florida gjort fremskritt. Nøkkelen var kultivert Oithona colcarva som fór.

http://1.bp.blogspot.com/-0rlAdn2A_zc/UQXriwCYItI/AAAAAAAAAUc/tBir4UYEO7o/s1600/green+chromis+cycle.jpg
Trond Erik
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Blågrønn safirfisk (Chromis viridis) Empty Re: Blågrønn safirfisk (Chromis viridis)

Post by Trond Erik Mon Dec 16, 2013 6:49 pm

Interessant artikkel fra en akvarists erfaring med grønn chromis. Artikkelen er overatt vha google translate, les originalen her: http://blog.aquanerd.com/2013/12/the-chromis-wars.html?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=the-chromis-wars

Angivelig kommer det hele ned til flaks når man holder Blå -grønn Chromis .

Første gangs saltvann tank eiere ønsker en lett-å - omsorg - for fisk å starte sin samling . Så , da jeg spurte min lokale fiskebutikkenfyr hvilken type fisk han vil anbefale for en nybegynner med en 90 gallon tank , jeg ble umiddelbart sendt til den blå - grønne Chromis ( Chromis viridis ) . Disse fiskene er billig ( jeg betalt $ 4,00 hver ) og har bemerkelsesverdig farge der de blå blander inn den grønne , og skaper en shimmer effekt . Dette virkelig skiller seg ut , spesielt når du kjøper en skole for dem . De er ganske hardføre og tåler svingninger i vannkvalitet som ofte oppstår i nybegynner tanker . Blå - grønne Chromis er oppført som fredelig , samfunnet fisk som svømmer åpent rundt tanken . Jeg kjøpte fem .

For den første måneden , alt var peachy i min tank . Den Chromis undersøkt hele aquascape som en gruppe . Alle av dem var å spise og livet var bra på rev. Det var en rolig og avslappende syn . Vel , det var rolig helt til den skjebnesvangre morgenen når lysene avdekket en sjokkerende , blodig scene .

En av Chromis hadde store røde sår på sin side, og det ble pustet tungt . Jeg så med skrekk på de fire andre tok svinger nipping på ham , og deretter for komprimering ham ! Det var forferdelig . Vanligvis Chromis er ganske fort , men jeg var i stand til netto denne stakkars fyren med en gang da han ga ingen motstand overhodet . Jeg plasserte ham i mitt sykehus tank , men neste morgen var han borte . Det samme skjedde dagen etter , men denne gangen om morgenen opprydding mannskap fikk til offeret før jeg kunne.

Jeg løp til min favoritt fora søker etter hjelp og råd om hvordan å stoppe denne massakren . Min verste frykt ble bekreftet : Dette var ikke en uvanlig oppførsel for blå -grønn Chromis . Mange tråder ble viet til spørsmålet om hvorfor Chromis plutselig slår på hverandre . Det mest frustrerende var at alle svarene var inkonsekvent . Noen plakater sa at deres forsøk på å være vert for flere Chromis alltid endte i et blodbad . Andre insisterte på at de alltid har holdt flere Chromis uten hendelsen.

Inkonsekvenser var overalt . Jeg prøvde å sammenligne tankstørrelser , tenker at kanskje det var fordi tanken var for liten . Det var det ikke . Kanskje det var på grunn av andre truende tank kameratene ? Strike to. Kanskje alle de Chromis var forskjellige størrelser og de ​​større banket opp de mindre? Nope ! Uansett situasjonen i tanken , fant jeg historier å dele den fantastiske verden av skolegang Chromis , samt sørgelig beretninger om Chromis døds kampene .

WetWebMedia adressert dette problemet i sitt forum , og bemerker at Chromis kriger er " ... en altfor vanlig foreteelse . Dominans hierarkier oppstår ofte , og de ​​underordnede medlemmer av gruppen bære byrden av aggresjon . " Even WWM stab skribent , Scott F. , rådet at" ... nøye utvalg , karantene og en sunn dose flaks synes å være nøkkelen til suksess med disse fiskene . " Angivelig , jeg hadde ikke noe hell .

Min lokale fiskebutikkenfyren var sympatisk , og sa at han ville være villig til å selge meg utskiftninger slik at jeg kunne prøve på nytt . Hmm ... la meg tenke ... ikke en sjanse !

Jeg endte opp med en Chromis er igjen i tanken min . Resten omkom innen en uke . For en stund jeg hatet at slutt Chromis : det gjorde meg opprørt å se på ham svømme rundt så stolt over å ha hele tanken til seg selv . Som jeg har lagt ny fisk til min tank , fryktet jeg at han ville bli aggressive igjen , men han har aldri angrepet noen av mine andre fisk , og han har vært en modell statsborger siden den gang . Jeg kalte ham Highlander , siden det kan være bare en.

Hvis du er en ny saltvannstankeier på jakt etter din første fisk for å kjøpe, ta signalet fra Dirty Harry . Når den lokale fiskebutikkenfyr antyder den blå - grønne Chromis , spør deg selv: " Har du flaks ? "
Trond Erik
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Trond Erik Tue Aug 04, 2015 1:42 pm

En interessant artikkel i Reef Builders of C. viridis og lignende arter: http://reefbuilders.com/2015/08/04/chromis-viridis-damsels/

Bildet under viser den svært like C. atripectoralis med sin svarte flekk ved starten av brystfinnen:
Blågrønn safirfisk (Chromis viridis) Axil

Hanner av C. viridis i lek, legg merke til forskjellene i utseende som tyder på at disse egentlig bør splittes i separate arter:
Blågrønn safirfisk (Chromis viridis) Chromis-

Blågrønn safirfisk (Chromis viridis) Philippe-bourjon-reunion

Trond Erik
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics