Pare opp to forskjellige klovnefisker?
3 posters
Saltvannsprat :: AKVARIER :: BIOLOGI
Page 1 of 1
Pare opp to forskjellige klovnefisker?
Lurte på om noen her vet om det går å pare opp en Amphiprion Ocellaris og en "vanlig" Ocellaris? De er helt vanvittig rå de svarte der.. :
TirilHaug-  
- Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29
Re: Pare opp to forskjellige klovnefisker?
TirilHaug wrote:Lurte på om noen her vet om det går å pare opp en Amphiprion Ocellaris og en "vanlig" Ocellaris? De er helt vanvittig rå de svarte der.. :
Litt usikker på hva du mener med "vanlig Occelaris" (er ikke Amphiprion occelaris de vanlige?), men joda, det går som oftest greit å parre forskjellige Amphiprion-arter. Det kalles hybridisering.
Åh, ja.. hehe, er fortsatt litt fersk på arter.. Men med "vanlig" mener jeg nemo, men jeg ser jo nå at de begge er samme sort, egentlig
Tenkte på et par, en oransje og en svart, om det går som du sier, så hadde det vært fantastisk!
Men folk som har slike par, og om de lykkes med egg, hvordan blir ungene da.. ? Blir de enten svarte eller oransje, eller blandet.. ? : hehe..
Tenkte på et par, en oransje og en svart, om det går som du sier, så hadde det vært fantastisk!
Men folk som har slike par, og om de lykkes med egg, hvordan blir ungene da.. ? Blir de enten svarte eller oransje, eller blandet.. ? : hehe..
TirilHaug-  
diverse fargevarianter innen artene er ingen problem å pare opp . det viktigste er nok å passe på tydelig forskjell i størrelsen.
Percula og ocelaris danner også lett par , selv om det dreier seg om to forskjellige arter.
Ellers tror jeg det blir vanskelig å pare opp arter som er veldig forskjellige , men har ikke gjort noen eksperimenter angående dette.
Hvor svart avkommet blir , når man parer svarte og "vanlige" varianter , avhenger ikke bare av genetik , men også i stor grad av art (her finnes det arter med enklere krav enn andre), for og vannkvalitet under oppdrettet
Percula og ocelaris danner også lett par , selv om det dreier seg om to forskjellige arter.
Ellers tror jeg det blir vanskelig å pare opp arter som er veldig forskjellige , men har ikke gjort noen eksperimenter angående dette.
Hvor svart avkommet blir , når man parer svarte og "vanlige" varianter , avhenger ikke bare av genetik , men også i stor grad av art (her finnes det arter med enklere krav enn andre), for og vannkvalitet under oppdrettet
Thomas Engels-  
- Antall Innlegg : 64
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2012-12-31
Ooh, ja.. Jeg har tenkt en del på størrelse forskjell, og vil prøve å sette inn begge med så lik størrelse som mulig. Har foressten tenkt å kjøpe fisk fra Reefshop, noen her med erfaring?
TirilHaug-  
TirilHaug wrote:Ooh, ja.. Jeg har tenkt en del på størrelse forskjell, og vil prøve å sette inn begge med så lik størrelse som mulig. Har foressten tenkt å kjøpe fisk fra Reefshop, noen her med erfaring?
Hvorfor vil du sette inn med så lik størrelse som mulig? Dersom du kjøper en stor og en liten er vel sjansen størst for at du får en hunn og en hann? Det går nok greit så lenge du ikke kjøper to store, for da er sjansen stor for at du har fått to hunner, og de kan ikke skifte kjønn tilbake til hann. Kjøper du to små er sjansen god for at de begge er uutviklete hanner, og da vil én skifte kjønn til hunn. Kjøper du en stor og en liten, er de sannsynligvis allerede hann og hunn.
Ingen erfaring med fisk fra Reefshop, men det er der jeg kjøper det meste av utstyret mitt.
Ellers kalles avkom fra svart A. occelaris og oransje A. occelaris for "Maine Mocha Clownfish" i USA og ser sånn ut:
http://www.sbaquariums.com/images/13389621042081832840683.jpeg
Det er visstnok noe vanskeligere å få svart A. occelaris og oransje A. occelaris til å parres enn to oransje eller to svarte.
Last edited by Trond Erik on Thu Feb 14, 2013 8:34 pm; edited 2 times in total
Kult! Jeg vet at hunnen er størst osv videre, men så lik størrelse som mulig, altså null problem om den ene er større, men om den er diger å den andre liten.. hehe :p
Har forresten ombestemt meg, bestiller heller på TAM Lade, fikk høre litt forskjellig fra om Reefshop, når det kommer til fisk, og at de hadde dårlig reklamasjon..
Har forresten ombestemt meg, bestiller heller på TAM Lade, fikk høre litt forskjellig fra om Reefshop, når det kommer til fisk, og at de hadde dårlig reklamasjon..
TirilHaug-  
TirilHaug wrote:Kult! Jeg vet at hunnen er størst osv videre, men så lik størrelse som mulig, altså null problem om den ene er større, men om den er diger å den andre liten.. hehe :p
Ok, men det er vel minst like greit å kjøpe klovner fra Tam Lade, jeg skal kjøpe et par der selv snart.
Jaja, men de har ikke svart Ocellaris
TirilHaug-  
Saltvannsprat :: AKVARIER :: BIOLOGI
Page 1 of 1