Synchiropus splendidus
2 posters
Page 1 of 1
Synchiropus splendidus
SYNCHIROPUS SPLENDIDUS
Norsk navn: Grønn mandarinfisk.
Engelsk navn: Green Mandarin (ev. Green Dragonet).
NB: Denne fiskens kalles også Pterosynchiropus splendidus.
.:SLEKTSBESKRIVELSE:.
Synchiropus er en slekt av marine fisker som inneholder 42 arter, enkelte av dem svært populære i saltvannsakvarier.
.:UTSEENDE:.
Den grønne mandarinfisken er en relativt liten fisk som blir opp til 10 cm. Det er liten forskjell mellom hanner og hunner bortsett fra at hannen ofte er større og har en spiss stråle på ryggfinnen der hunnens er butt (se bilder på bunnen).
.:ATFERD:.
Mandarinfisker er utpregete "bunn-dyr". De saumfarer stein og sand på jakt etter bentiske småkryp de kan spise. De er fredelige og vil ikke plage andre fisker eller virvelløse dyr.
Mandarinfisker er solitære og oppsøker bare artsfrender for parring. Hannen har egne territorier som den forsvarer mot inntrengere (andre hanner) og som vil inneholde én eller flere hunner.
Observasjoner i naturne har vist at S. splendidus og S. circularis kan utføre leks-atferd sammen. Det er ukjent om det kan føre til levedyktige hybrider. Se bilder her: https://sano.norwegianforum.net/t983-den-store-mandarin-traden#6029
.:MATVANER:.
Mandarinfisker lever av kopepoder, små mollusker og andre smådyr den finner på revet der den bor. Den er svært vanskelig å få til å akseptere preparert fór og selv når de aksepterer preparert for vil de ofte bruke så lang tid på å få den i seg at andre fisker tar maten først. På grunn av dette sulter mange mandariner ihjel i akvarier. Skal man lykkes med mandariner over tid bør man derfor enten ha et stort akvarium som produserer nok naturlig mat for fisken (mye levende stein) eller ha individer som spiser preparert for.
.:SYKDOM:.
Mandarinfisker har tykt lag med slim på kroppen som ser ut til å gjøre dem mer motstandsdyktig mot forskjellige sykdommer.
.:OPPDRETT:.
Dette er en av få fisk som man har lykkes å drive oppdrett på, men det er svært tid- og ressurskrevende. Noen få oppdrettere har nå begynt med mandariner og oppdrettsmandariner kan nå kjøpes enkelt steder i verden.
.:VANSKELIGHETSGRAD:.
På grunn av problemene med foring og høy dødsrate må denne fisken anses som vanskelig. Men har man stort akvarium med høy produksjon av smådyr kan den være en enkel og hardfør fisk.
Engelsk navn: Green Mandarin (ev. Green Dragonet).
NB: Denne fiskens kalles også Pterosynchiropus splendidus.
.:SLEKTSBESKRIVELSE:.
Synchiropus er en slekt av marine fisker som inneholder 42 arter, enkelte av dem svært populære i saltvannsakvarier.
.:UTSEENDE:.
Den grønne mandarinfisken er en relativt liten fisk som blir opp til 10 cm. Det er liten forskjell mellom hanner og hunner bortsett fra at hannen ofte er større og har en spiss stråle på ryggfinnen der hunnens er butt (se bilder på bunnen).
.:ATFERD:.
Mandarinfisker er utpregete "bunn-dyr". De saumfarer stein og sand på jakt etter bentiske småkryp de kan spise. De er fredelige og vil ikke plage andre fisker eller virvelløse dyr.
Mandarinfisker er solitære og oppsøker bare artsfrender for parring. Hannen har egne territorier som den forsvarer mot inntrengere (andre hanner) og som vil inneholde én eller flere hunner.
Observasjoner i naturne har vist at S. splendidus og S. circularis kan utføre leks-atferd sammen. Det er ukjent om det kan føre til levedyktige hybrider. Se bilder her: https://sano.norwegianforum.net/t983-den-store-mandarin-traden#6029
.:MATVANER:.
Mandarinfisker lever av kopepoder, små mollusker og andre smådyr den finner på revet der den bor. Den er svært vanskelig å få til å akseptere preparert fór og selv når de aksepterer preparert for vil de ofte bruke så lang tid på å få den i seg at andre fisker tar maten først. På grunn av dette sulter mange mandariner ihjel i akvarier. Skal man lykkes med mandariner over tid bør man derfor enten ha et stort akvarium som produserer nok naturlig mat for fisken (mye levende stein) eller ha individer som spiser preparert for.
.:SYKDOM:.
Mandarinfisker har tykt lag med slim på kroppen som ser ut til å gjøre dem mer motstandsdyktig mot forskjellige sykdommer.
.:OPPDRETT:.
Dette er en av få fisk som man har lykkes å drive oppdrett på, men det er svært tid- og ressurskrevende. Noen få oppdrettere har nå begynt med mandariner og oppdrettsmandariner kan nå kjøpes enkelt steder i verden.
.:VANSKELIGHETSGRAD:.
På grunn av problemene med foring og høy dødsrate må denne fisken anses som vanskelig. Men har man stort akvarium med høy produksjon av smådyr kan den være en enkel og hardfør fisk.
En mandarinhann som viser seg frem. Legg merke til den lange, spisse strålen på ryggfinnen. Dette er typisk positur når den enten møter hunner den vil vise seg frem for, eller når den skal dominere andre hanner.
Mandarinhunn. Legg merke til den butte ryggfinnen.
Last edited by Trond Erik on Thu Nov 27, 2014 7:17 am; edited 4 times in total
Fôring
Jeg har vært så dumdristig/tøff at jeg har bestilt meg to Mandariner i kommende import, og nå tenkte jeg å høre om hva som er lurt å skaffe seg av fôr, slik at det er størst sjanse for å få de til å spise!
Re: Synchiropus splendidus
Jeg klarte ganske raskt å venne mine til å spise frossenfór (mysis, raudåte, og lignende). MEN jeg måtte sprøyte maten like ved dem (brukte bare en litt lang slange med ei sprøyte i enden som jeg sugde opp litt tint frossenfór for deretter å sprøyte der de var) for hvis ikke ville andre fisk spise maten før dem. De er litt trege av seg, rett og slett. Mine ville aldri ta flak eller pellets.Pia K wrote:Jeg har vært så dumdristig/tøff at jeg har bestilt meg to Mandariner i kommende import, og nå tenkte jeg å høre om hva som er lurt å skaffe seg av fôr, slik at det er størst sjanse for å få de til å spise!
Jeg vet mange lager såkalte foringsstasjoner med pellets. Dette er små glass som kan legges ned på bunnen av akvariet med stor nok åpning til at mandarinene kommer inn. En slange festet til glasset gjør at man kan helle pellets ned i glasset ovenfra. Mandarinene vet da at de vil finne mat i denne foringsstasjonen og andre fisk vil ofte være for store eller mislike å ta mat på bunnen til å bry seg.
Ja, raudåte vil de like.
PS: denne setningen fra produktomtalen må være om vår egen Thomas Engels:
PS: denne setningen fra produktomtalen må være om vår egen Thomas Engels:
3. En kjent Norske akvarist kom frem til at oppdrett av Orkide dottyback (Pseudochromis Fridmani) er mulig i uvanlig tidlig alder (6-7 måneder).
Se link for bilder av S. splendidus som har seg med S. circularis: https://sano.norwegianforum.net/t983-den-store-mandarin-traden#6029
Page 1 of 1